Başrolünde efsanevi oyuncu Theda Bara‘nın olduğu ve gaddar bir fettanı canlandırdığı 1915 yapımı A Fool There Was adlı sessiz filmle birlikte cilveli ve genellikle de ölümcül bir vamp kadın arketipi popülerleşmiştir.
Sessiz sinema çağında, vamp egzotik ve mistik kadını temsil ederdi, dünyevi hayatınızı karartacak kadar kalpsiz ve kendine bağlayacak kadar seksi. Mary Pickford gibi aktrisler Amerika’nın sevgilisiydi fakat vamp karakterler esas eğlenceyi temsil ediyordu. Yine de bu “kötü kadın” rolünü oynamak o kadar da kolay değildi. Talullah Bankhead gibi vamplar, kariyerleri boyunca aynı rolü takip etmişlerdir. Fakat diğer aktrisler hem kamera önü hem de arkasında büyüleyici cazibe rollerine devam etmişlerdi.
Sessiz sinema çağının büyük baştan çıkarıcılarının vamp rollerini nasıl oynadıkları, kişisel hayatları ve kariyerleri hakkında söyledikleri bazı sözleri sizler için derledik.
İyi olmayı unuttum. Her zaman daha da kötü olacağımı düşünüyorum.
Theda Bara
İstifimi bozmamayı öğrendim, herkes seninle konuşmak istiyor. Yalnız kalmak istediğini söylesen bile herkes seni egzotik ve çekici buluyor. Gerçekten yorgun olduğunda da emin ol, kimse umursamıyor.
Pola Negri
Baştan aşağı fotojenik olmak gerçekten çok önemli. Yetenek ise bundan sonra konuşulacak şeyler.
Musidora
Yarasalar kadar kördük. Theda Bara gözünün önünü göremiyordu ve Rudy Valentino onu bazı aşk sahnelerinde taciz ettiğinde ki gerçek bir tacizden söz ediyorum farkına varamıyordu bile. Egzotik oryantal görünümüne bürünebilmemiz için güneş ışığından daha fazla yararlanabilmek gayesiyle büyük yansıtıcılar kullanıyorlardı. O zamanlar şimdiki gibi sansür yoktu. Memelerimiz ve kirpiklerimiz ön plandaydı… ve cidden kendimize iyi bakamadık.
Nita Naldi
Buraya bir yabancı olarak geldim. Evlenmemiş ya da boşanmamıştım. Adımla anılacak bir skandal yaşamamıştım. Benim hakkımda söylentiler çıktı, reklam ajansları kendi fantezilerini sanki ben yaşamışım gibi yazdılar ve elde tutulması zor biri olduğumu söylediler. Nasıl olduysa kendileri de bu hikayeye inandılar.
Jetta Goudal
Ben feministim. Kadınların, erkeklerin işlerini yapmalarını söylemiyorum. Kadınlar kendi işlerini yapmalı, kendi hayatlarını yaşamalı, kendileri olmalı ve bütün bunlarla güçlü olmalılar.
Olga Petrova
Sonunda kovuldum, çünkü oynayacak şirret kalmamıştı.
Myrna Loy
On Emir’deki rolümden sonra teklifler çığ gibi arttı, bazılarında hayretler içinde kaldım. Yalnızca çok para verenleri kabul ettim, bağımsız yapımlarda başarılı rollerde oynadım. Çok uysaldım, hayatımı olumlu yönde etkileyecek şeylere değer verdim. Elbiseler, iyi yaşam, şatafat. Konforu seviyorum.
Estelle Taylor
Kararların nasıl alındığını öğrenemedim bir türlü. Olağandışı bir karmaşada yaşıyordum.
Greta Garbo
Mit değilim.
Marlene Dietrich
Bu dünyanın hem en iyi aktrisi hem de en büyük hayal kırıklığıyım. Ve kimse bunu umursamıyor.
Jeanne Eagles
Hollywood’a 1927’de geldiğimde kadınlar topaklı kazak ve etekler giyerlerdi. Bense şık elbiseler, abiyeler ve çeşit çeşit kürk giyerdim.
Louise Brooks
Seks sembolü olmak yaralanmış, şaşırmış ve yorgun bir kadın için taşıması zor bir yüktür.
Clara Bow
Vamp olmaya dair öğrendiğim ilk şey, bir sabah uyanıp gazetelere baktığımda hakkımda çıkan tavus kuşu kadın ve vampir betimlemeleriydi. Bu terim ne film adında, ne alt yazıda ne de reklamlarda kullanılmıştı, muhtemelen doğulu eleştirmenler tarafından bulunmuştu. Muhtemelen ekrana tavus kuşu kostümüyle çıkan ilk kadın olduğum içindir. Tavus kuşlarını seviyorum.
Louise Glaum
Reklamım yapılıyor bebeğim. (Çingene büyüsüyle doğduğu dedikoduları çıktıktan sonra.)
Pola Negri
İyi kadınların benim ve benim gibi kadınların fotoğraflarına bu denli ilgi göstermesinin nedeni her kadının içinde bir vampir yatıyor olmasıdır.
Theda Bara
Sinemacılardan George J. Folsey, James Wong Howe, Oliver Marsh, Ray June gibi sihirbazları hep çekici bulmuşumdur. Ben sadece bu adamlara ve bizi güzel yapan set uzmanlarına güvenirim. Gerisi umurumda değil. İnanın bana ne elbiseler, ne aydınlatma ne de başka bir şey hakkında kavga etmedim. Ama bazıları yaptı.
Myrna Loy
Evlilik kariyerin kendisidir. Tüm zamanınızı alır. Ne zaman aşık olsam, kariyerim baş aşağı gider.
Lili Damita
Benim canlandırdığım kadınlar ile kariyere başlamak kötü ama gerçek hayatta da bu tip insanlar hep vardır, bir hata yaparsınız, yanlış yaparsınız ancak daha sonra bunun için kefaret ödersiniz. Vampirler değil, esas kadınlar kötü. Bir kadın istemeden bir hata yaparsa onun bu hatası için kefaret ödeyeceğini sanmıyorum. Hayat da bunla değil, insanların değişimi ve karakterlerinin gelişimiyle ilginç bir hal alır.
Louise Glaum
Kişiliğimi kendim için kazanırım. Ben şarkıcı değilim. İnsanlar benden daha iyi dans edebilir. Birkaç tanesine değer versem de ben bu işi para için yapıyorum. Neden? Ben buyum çünkü!
Valeska Suratt
Filmler haricinde evleneceğimi düşünmüyorum.
Margaret Livingston
Stüdyoda zaman geçirmenin bir yolu da sevişme sahnelerinde dublörlük yapmaktır.
Louise Brooks
Borsadaki hissem ve sattığım şey çekiciliğimdir.
Marlene Dietrich
Muhtemelen herkesi memnun edemezsiniz, denemek ne kadar da zor. Hollywood bana her zaman Ezop’un fabllarındaki yaşlı adam, genç oğlu ve eşekleri hakkındaki hikayeyi anımsatmıştır. Yaşlı adam eşeğe biner oğlu yürür ve herkes eleştirir yahut tam tersi; ikisi de indiği zaman hem onlar yürümüş olur hem de insanlar onları delicesine suçlar. Sinema yıldızları verdikleri bu mücadeleyi büyük bir kederle omuzlarında taşır.
Clara Kimball Young
Hayat kibirli olmak için çok kısa ve çok kederli. Bugün Broadway’desin, yarın uşakları olan bir yönetmen seni beş sent gibi harcar.
Olive Thomas
Flavorwire by Alison Nastasi
Çeviren: tabutmag