Bağımsız, özgür bir kadının klişeleşmiş Avrupalı duyarlılıklarına uyan, aksanı ve her şeyiyle New York’ta doğmuş bir kişi. Buluntu eşyalar, sanat kitapları, gazete kupürleri, ve filmlerin yanı sıra siyasi ıvır zıvır ve biblolarla ağzına kadar dolu bir dolabın hikayesi… Yani Vivian Maier’in. Fotoğrafçılığıyla dünyayı kendine hayran bırakan ve yirminci yüzyılın ikinci yarısında Amerika’nın en ilginç harikalarından ve tuhaflıklarından bazılarını tesadüfen kaydeden bu dadının hikayesi inanılır gibi değil.
Fransız ve Avusturya-Macaristan kökenli bir Amerikalı olan Vivian, 1951 yılında New York’a dönmeden önce Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri arasında mekik dokudu. 1956’da Doğu Yakası’ndan Chicago’ya gitti ve hayatının geri kalanını burada hasta bakıcı olarak çalışarak geçirdi. Boş zamanlarında Vivian, başkalarının gözünden özenle sakladığı fotoğraflar çekerdi. 1990’ların sonuna kadar çektiği fotoğraflarla arkasında 100.000’den fazla negatiften oluşan bir arşiv bıraktı. Ayrıca Vivian’ın belgeleme tutkusu bir dizi ev yapımı belgesel film ve ses kaydına kadar uzanıyordu.
Amerika’nın ilginç parçaları, tarihi yapıların yeni yapılaşma için yıkılması, çeşitli insan gruplarının ve yoksulların görünmeyen yaşamları ve Chicago’nun en değerli yerlerinden bazıları Vivian Maier tarafından titizlikle kataloglandı.
Maddi sıkıntıklar yaşadığı —hayatının içinden çıkılmaz dönemlerinde ise dadılık yaptığı üç çocuk tarafından kurtarılmıştır. Maier’i ikinci anneleri olarak hatırlayan bu üç çocuk, bir araya gelerek bir daire tutmuş ve ona en iyi şekilde bakmışlardır. Onlardan habersiz, Vivian’ın depo dolaplarından biri gecikmiş ödemeler nedeniyle açık artırmaya çıkarıldı. Bu dolapta Maier’in yaşamı boyunca gizlice sakladığı devasa negatif yığını bulunuyordu.
Maier’in bu eserleri, 2007 yılında Chicago’nun Kuzeybatı Yakası’ndaki yerel bir ikinci el müzayede evinde keşfedilecek, oradan da tüm dünyayı etkileyecek, onun çalışmalarını savunan ve kamuoyunun dikkatine sunan John Maloof’un hayatını değiştirecekti.
Şu anda Vivian Maier’in çalışmaları başkalarının ve gelecek nesillerin de faydalanabilmesi için arşivlenmekte ve kataloglanmaktadır. John Maloof, daha önce müzayedeye katılan çeşitli alıcılara dağıtılmış olan arşivin büyük bir kısmını yeniden yapılandırarak bu projenin merkezinde yer alıyor. Şimdi, arşivinin yaklaşık %90’ı yeniden yapılandırılmış olan Vivian’ın çalışmaları, Sokak Fotoğrafçılığı sanatına duyulan ilgideki rönesansın bir parçası.