Dante’nin şiir külliyatı medeniyetimizin en büyüleyici yaratıları arasında yer alıyor – öyle ki yüzyıllar boyunca sanatçılar onun verdiği ilhamla eserlerini tekrar tekrar yorumladı ya da tasavvur etti. William Blake İlahi Komedya için nefes kesici gravürler yaparken, Salvador Dali, Inferno’nun karanlık ve tensel bir yorumunu renkler aracılığıyla aktardı.
En çok bilinen ve çarpıcı çalışmalara imza atan tasavvurcular arasında Fransız çizer, heykeltıraş, baskı ressamı ve gravürcü Gustave Doré (6 ocak, 1832–23 ocak, 1883) bulunuyor. Ona göre Dante’nin eseri ‘edebiyatın chefs-d’oeuvre’i. (başyapıtı)’
1855 yılında, Poe’nun Kuzgun adlı şiiri için oymalarına başlamadan yaklaşık otuz yıl önce, Dore, Dante’nin Inferno’su için bir dizi gravür üzerinde çalışmaya başladı. Bu çalışmaların yaprak israfı olduğunun düşünen ve finansal bir risk almaktan çekinen yayınevlerinin onu reddetmesiyle, 1861 yılında Doré çalışmalarını kendi yayınlanmaya karar verdi. Onun dudak uçuklatan sanat çalışması anında büyük bir başarıya ulaştı, kariyerini olumlu yönde etkiledi ve bir buçuk yüz yıl boyunca Dante’nin yeniden yorumlandığı nüshalarda ismi ön planda kaldı.
Maria Popova
Çeviren: Hande Karataş (tabutmag)